tisdag 5 mars 2013

Från klarhet till klarhet i ett regnigt Hamburg!

Erika (Nicolina) och Nicoletta (Maria) under repetitionen.

Objekt-övningar alltså! Vad kan detta vara?
Ingen släkting till mig har någonsin berättat om det.. Inget brev, varken i min postlåda eller hämtat på det lokala post-kontoret, har det stått i och brevbäraren har aldrig hört talas om det.
Det har heller inte stått i tidningen! varken i "Der Völkischer Beobachter" eller "Den röda faran"...

Men!
...Så i morse, kamrater, så sprang jag ifrån kontoret i ösregnet för att köpa mig en smörgås och (!!)... frontalkrockade med min granne "Herr Hans Miklas". Han är skådespelare, (och en exceptionell sådan) på Hamburgs Statsteater.
Jag bad självklart artigt om ursäkt för mitt barnsliga beteende. 

- Att springa, utan att se mig för, (trots vattenspillningen ovan i från) visste jag redan som 5 åring i "kindergarten". Att det är ett ytterst oansvarigt och barnsligt sätt att föra sig. Ett imbecill-beteende!

Så alltså, efter min ursäkt till denna högaktade bekant uppenbarade sig möjligheten att dricka en kopp kaffe på konditoriet tvärs över gatan. Jag ville inte bli blötare än vad jag redan var och Herr Miklas väntade på en taxi som skulle anlände om en timme. Han var tidig, för han ville avnjuta en promenad "för att lugna nerverna" -som han uttryckte det, innan det hade börjat regna. 
Sagt och gjort, läsare, detta gjorde vi och efter vi slagit oss ner på stolarna och artighetsfraserna tagit slut, tog Herr Miklas till orda och förklarade att de börja damma av "de gamla verserna man lärde sig i skolan" (objektsövningen alltså) i förberedelserna för pjäsen "Faust", där han skulle spela eleven. Och det lät ungefär såhär:

 - Allas "objektsövningar" är totalt individuella och ser totalt olika ut från person till person. Vilket spelar en vital roll i övningens titel som "unik" i skådespelarkonsten..
Skådespelaren får välja ut tre "karaktärsdrag" som är avgörande för just dennes karaktär och spel. För att nämna några: ( "här tog Herr Miklas en fruktansvärt stor klunk av kaffet som fick honom att sätta i halsen och hosta i goda två minuter, - innan han fortsatte )
För att ge dig en klarare bild så slänger jag ut karaktärsdragen.... "Passionerad", .."Sensuell" eller "Aggresiv". 
Övningen går ut på att hjälpa skådespelaren, genom att utföra en handlingen, med hjälp av ett objekt, få känna sig "passionerad", "sensuell" eller "aggressiv". ..Som denne senare kan ta med sig ut på scenen. 
Hur gör man då för att få sparka igång sig själv och på beställning känna sig t.ex.. aggressiv? Ingen dålig fråga! Inte alls! Det undrade även jag när jag gick på scenskolan och övningen presenterades.. 
Men ett exempel som kan vara till svar på frågan, jag slänger ur mig detta på tu-man-hand som du förstår, men hoppas ändå på någonstans klarhet i ditt förstånd.
Alltså, för att känna sig aggressiv kan du sätta på en låt av "Anita Berber" på din grammofon. Gripa tag om två boxningshankar och gå på i vilt slagsmål med en påhittad släkting eller fiende i din sängkammare. När du sen kommit åt karaktärsdraget, i detta fall aggressiv, är du färdig att ta med det ut på scenen. Ytterst användbart, min käre kamrat...

Tur, kan man tycka. 
Att jag fick ett professionellt svar på en fråga som berövat mig sömnen! 
Ödet kanske...? Strunt samma, tänker jag. För jag vet ju att i Hamburg kan allt hända!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar